Běžná plodina karibské oblasti, kokosové ořechy, prostě dochází! Na vině je přímo rostoucí zájem bohatých lidí žijících v USA a Evropě. Vodu z kokosových ořechů propaguje právě Rihanna se značkou Vita Coco. A když Rihanna něco propaguje, pak to musí mít každý. Jenže poptávka je mnohonásobně vyšší než nabídka!
Karibiku se nedostává kokosových ořechů a mléka, které je uvnitř. Bohatí spotřebitelé na severní polokouli mají o tento produkt nebývalý zájem. Jeden z řetězeců přidává kokosové mléko do kávy latté a zpěvačka Rihanna zas propaguje pití kokosové vody jako trendový sportovní nápoj. Proto také cena kokosového oleje stoupla o více než 50 procent za poslední rok.
I když farmáři v tropické oblasti Karibiku jsou živi z příjmů z této plodiny, plantáže kokosových palem se zmenšují. Bouře, sucha i žloutnutí palem přenášené hmyzem doslova vymazalo řadu kokosových farem. Přitom místní farmáři nové palmy nevysazují. Rozloha plantáží se od roku 1994 zmenšila o 17 procent, uvedla agentura OSN pro potraviny FAO.
„Je potřeba upozornit, že pokud tímto tempem bude pokračovat mizení plantáží, karibským státům kokosové ořechy dojdou," uvedl Compton Paul, koordinátor regionálního programu na podporu kokosových palem z Karibského institutu pro zemědělský výzkum se sídlem na Trinidadu.
Dříve byl o kokosové ořechy jen malý zájem. Hlavně poté, co někdo začal tvrdit, že olej z tropického ovoce může zvyšovat hladinu cholesterolu v krvi. Ořechy neměly téměř žádnou cenu a často hnily na stromech. Teď je vše jinak. [bomba]
„Kokosové mléko je považováno za zdravější variantu kravského mléka a je populární v paleokuchařkách, o asijské kuchyni nemluvě,“ říkají odborníci na zdravou výživu.
A protože kokosová voda je zase módní pro lidi, kteří cvičí směr silového fitness CrossFit, je o ně veliký zájem. Kokosová voda, jež je bohatá na draslík a vitamíny B a C, se začíná stávat v západní civilizaci doslova módní surovinou. Výzkumná společnost Technavio odhadla, že trh s vodou z kokosů bude mít v roce 2019 hodnotu 4 miliardy dolarů.
Jedna z firem začala prodávat nápoj z kokosového mléka a jako tvář si vzala Rihannu či herce Matthewa McConaugheyho. To způsobilo lavinu zájmu. Společnost denně spotřebuje 1,6 milionu kokosových ořechů. Podle firmy má jen americký trh s kokosovou vodou hodnotu 1,2 miliardy dolarů.
„O tom, zda má opravdu kokosový nápoj tak skvělé účinky nikdo nepřemýšlí. Prostě pokud to pije někdo slavný, známý, je to ,jasné´. Takže i kdyby tam dali obyčejné zředěné mléko s falešnou příchutí kokosu, bude to trhák. Je to zkrátka nové šílenství, které ale může zničit drobné farmáře a lidi, kteří jsou na prodeji kokosu závislí,“ dodal ekonomický odborník David McSteve z Kalifornie.