Jízda autem bez filtru je nejen proti předpisům, ale také škodí zdraví. Na částice z výfuků se váží další látky, které způsobují rakovinu. Na vozy s dieselovými motory, kterým schází filtr pevných částic, upozorňují některé automobilky i nový test ÚAMK.
„Poškozený nebo chybějící filtr značí hustý černý dým jdoucí z výfuku, snadno se pak dá zjistit jeho výtěrem. Prověřili jsme zhruba dva tisíce vozidel a z celkového počtu mezi sedmdesáti a osmdesáti procenty filtr nepracoval správně nebo vozidlo filtr nemělo,“ uvedl Petr Vomáčka z ÚAMK.
Filtry pevných částic jsou v dieselových autech od roku 2004. Montují se do výfuku, kde zachycují a ničí nebezpečné látky. Funkční systém každých pět set až tisíc ujetých kilometrů filtry automaticky vyčistí. Takzvaně se vypálí. Některé vozy však “vypalují“ například i tehdy, když s nimi majitel ujede hodně dalekou cestu, přijede do garáže a musí ujet například dalších dvacet kilometrů. [bomba]
„Vím, že kdybych to dvakrát třikrát nechal nevypálené, filtr může odejít a nový stojí mnoho peněz. Je to ale stále špatně řešené, protože některé vozy, i luxusnější, nemají kontrolku,“ namítá majitel Audi A4 Martin Green.
Výměna filtru pevných částic může majitele vozidla i zruinovat. Kompletní výměna stojí od 15 až do 100 tisíc korun. Záleží na typu vozu. Řada řidičů právě kvůli vysoké ceně volí radikální řešení, součástku odstraní. Ale riskuje pokutu i možnost, že bude autu odejmuta technická. „Pokud si pak takové auto koupí někdo, kdo o vyříznutí filtru neví, neobstojí pak ani při technické kontrole,“ varují pracovníci STK.
Někteří lidé si pak před technickou kontrolou filtr půjčí a STK projdou. Ovšem ministerstvo dopravy nyní připravuje zákon, který by měl pravidla pro odstraňování filtrů výrazně ztížit. „Teď, když policie závadu zjistí, může omezit technickou způsobilost na třicet dnů. Majiteli vozu pak hrozí i pokuta až 50 tisíc korun, pokud se prokáže, že o závadě věděl,“ říkají odborníci ze Stanic technické kontroly.
„Ministerstvo uvažuje o tom, že jediné, co věc vyřeší, je snížení ceny filtrů. Zmínil to v jednáních s výrobci, ale samozřejmě je to běh na delší trať,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Pravdou však je, že nést alespoň většinu nákladů by neměli majitelé aut, ale výrobci. Ti by měli buď vyrábět kvalitní filtry, které vydrží mnoho let, nebo cenu snížit.
Vozidla bez filtru pevných částic mohou mít emise na kilometr jízdy jako tisícovka autobusů v dobrém stavu, což je až neskutečná ekologická zátěž pro okolí.
Koncentrace v ovzduší rostou i při delším stání vozu, kdy motor běží navolno. Praha proto nedávno rozjela kampaň, ve které žádá řidiče, aby ho v takových případech vypínali. To ale někteří odborníci také kritizují, neboť je známo, že největší spotřebu, a tedy i zátěž pro ovzduší, je start a rozjezd, než se motor zahřeje.