V České republice se každým rokem prodá zhruba třikrát více ojetých aut než nových. „Přestože průměrná cena za ojeté vozidlo stále roste, neboť lidé začali po krizi preferovat novější či lépe vybavená auta a jsou ochotni za ně více zaplatit, český vozový park stále stárne. Průměrné stáří vozu registrovaného v českém registru silničních vozidel se v prvním pololetí letošního roku navýšilo na 14,82 roku. Před sedmi lety bylo o skoro dva roky nižší," řekl předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník.
„Proti stáčení tachometrů i zatajování havárií lze bojovat prověřováním historie ojetých vozů ještě před jejich koupí. Systém Autotracer, který k prověření historie ojetých aut slouží, obsahuje více než miliardu dat, od října je navíc jeho součástí výrazně více dat k autům dovezeným ze zahraničí. Jedná se o data od pojišťoven zejména ze západní Evropy,“ vysvětlova Martin Pajer, ředitel společnosti, která systém Autotracer provozuje. Prostřednictvím Autotraceru lze odhalit nejen stočený tachometr či zatajenou havárii, ale i řadu dalších nešvarů, jako je omlazení vozu, zatížení leasingem či úvěrem, odcizení či uměle navýšená cena. Kromě podvádění s tachometry trápí český trh ojetých vozidel i zakrývání vážných havárií či dovozy přestárlých aut, jejichž emisní normy jsou již za hranou přijatelnosti.
Během diskuse zazněla proto především dvě konkrétní doporučení ke zlepšení situace na českém trhu ojetých vozidel. Je to jednak intenzivnější osvěta ohledně prověřování vozů a dále zpřísňování dovozu těch nejstarších vozů, jejichž emisní normy jsou již významně překonané. „V minulosti již zavedené opatření v podobě emisních poplatků na nejstarší vozy vedlo k radikálnímu snížení jejich dovozu. Kupující jednoduše začali preferovat koupi novějších a čistších vozů. Stát by měl v této politice pokračovat,“ uzavřel Tomáš Prouza, prezident SOČR.