Není náhoda, že v noci je počet dopravních nehod spojených se srážkou osoby výrazně vyšší než ve dne. Za normální viditelnosti má řidič při povolené rychlosti více než deset sekund na to, aby zareagoval na pohyb člověka a vyhnul se mu. V noci se čas na reakci významně snižuje.
„Jede-li vozidlo s rozsvícenými dálkovými světly, uvidí chodce bez reflexních prvků maximálně na vzdálenost sto metrů. Pokud tedy vozidlo jede rychlostí osmdesát kilometrů za hodinu, má řidič na vyřešení situace necelých pět vteřin. Pokud ale svítí jen klasickými potkávacími světly, zahlédne chodce až ve vzdálenosti padesáti metrů, což znamená, že na reakci má zhruba dvě a půl vteřiny,“ upozorňuje na nebezpečí Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh, která kampaň Ty to zvládneš realizuje.
Řidič ale musí počítat i s délkou brzdné dráhy. „Pokud se věnuje řidič řízení tak, jak má, zvládne zareagovat zhruba za jednu vteřinu, což ale znamená, že během ní ujede ještě dvacet dva metrů. Brzdná dráha při osmdesátikilometrové rychlosti je ale dalších třicet dva metrů, což může znamenat katastrofu. Navíc musíme ještě dodat, že takto dlouhá brzdná dráha platí pouze na suché vozovce, na mokrém asfaltu je ještě o deset metrů delší,“ dodává Hutta.
Přesto každý chodec, který se pohybuje v blízkosti vozovky může snížit riziko nehody na minimum. Stačí, aby si na hýbající se části těla umístil reflexní prvky, ideálně na zápěstí, předloktí a kotníky. I s potkávacími světly stihne řidič na chodce s reflexními prvky včas zareagovat. Zahlédne ho totiž ve vzdálenosti sto padesáti metrů.