„Pevně věříme, že se jedná pouze o omyl, zaviněný příliš rychlým projednáváním jiné legislativy. Jinak by to byl nepříjemný krok zpět. Díky nové legislativě, která trestala stáčení tachometrů v Polsku až pěti lety vězení, byly postihy u našich severních sousedů nejtvrdší v rámci zemí V4. Věřím, že polští zákonodárci zvládnou tuto chybu rychle opravit, jinak by to bylo velké zklamání,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, která v Polsku provozuje 9 poboček AAA AUTO. Zatímco loni zde největší tuzemský prodejce ojetin prodal 9300 vozů, letos plánuje už 16000.
Nový zákon o trestnosti stáčení tachometrů přitom polský prezident podepsal teprve před dvěma týdny a platit měl od 25. května. Stáčení tachometrů je v Polsku podobným problémem jako v České republice. „Odhadujeme, že v Polsku je tachometr stočený až u 80 % dovozových vozů, kterých se ročně na tamním trhu objeví přes milion. Počet zmanipulovaných vozů je tedy v Polsku obrovský a od nového zákona si všichni prodejci slibovali zásadní změnu, zejména v prevenci. V Polsku je totiž zcela běžné, že firmy nabízejí stáčení nejen na internetu, ale dokonce i na billboardech u hranic s Německem, odkud se auta dováží. To by podle nového zákona nemělo být možné a již se objevily i různé iniciativy prodejců, kteří chtějí nový zákon beze zbytku využít k likvidaci podvodných praktik,“ dodala Karolína Topolová. K úplnému vyřešení problémů se stáčením bude podle ní ovšem nutné v EU zavést sdílení dat ze všech zemí. „Dokud je možné do Polska nebo do České republiky přivézt stočený vůz a místní STK to nedokáže odhalit, budou podvodníci vozy nadále stáčet,“ uzavřela Topolová.